2017 Book Reviews

A few years back I adopted the practice of compiling the reviews about the books I read over the year into one post, obliging myself to write a review about every book I read, even if I had only two lines to say about it. Now, this year I thought maybe I should stop doing this, because what’s the point? I already have the reviews on Goodreads. However, when I read through the reviews I wrote for the books I read in 2017, I could see why I should keep on doing this.

Not only it serves as a mind refresher, reminding me of some of the stories and ideas that engaged my interest, it also took me back to the places and states in which I was reading those books. Pictures and feelings flashed through my mind as I saw myself sitting with each of these books in a public garden, in the pool, on a summer night on the swing in the yard.

So, it’s not just about counting the books one reads, it’s about maintaining the impact and maximizing it, and recommending them to those who might be interested. Besides, it feels good to realize that you spent a good part of the past year between the pages of books. That’s a time well spent.

Here’s my list for 2017, some of these books were not easy to read, but they wer definitely worth it.

 

A Hundred Pieces of Me – Lucy Dillon

This book was a good waste of time. Good, because it had some good ideas to ponder on, like starting anew, letting go of the past, decluttering, making space in your life, both literally and metaphorically, the issue of moments and experiences over material things, and other nice little bits and pieces here and there. Waste of time because I wouldn’t usually read something so long with so many tiresome, boring details. I was reading while shouting inwardly at the author: Come on already, what are you trying to say? I don’t care how Janet arranges the digestives on a plate at tea time. Really, Hadn’t it been for a book club I don’t think I would’ve gotten beyond the third chapter. However, I feel obliged to say it gets better after chapter 15.

 

الشيء الآخر: من قتل ليلى الحايكغسان كنفاني

بعد قصة “ستة نسور وطفل”، هذا ثاني عمل أقرؤه لغسان كنفاني لا يتحدث عن القضية الفلسطينية، لكنه يتسم بأسلوب كنفاني المميز الذي لا يمكن إخطاؤه، الأسلوب الموجز السلس الذي يقول الكثير ويتعمق فيه بعبارات قليلة، فهذه الرواية التي تُصنف على أنها رواية بوليسية إلى حد ما تحمل في طياتها أسئلة موغلة في العمق حول مواضيع فلسفية مثل طبيعة الحقيقة ونسبيتها، الأمر الذي يشير إليه كنفاني صراحة حين يقول على لسان الرواي حين يسأله القاضي: هل ترغب في أن تقول الحق كل الحق ولا شيء غير الحق؟ فيجيب – في أعماقه-: من الذي يعرف الحق كل الحق ولا شيء غير الحق؟ أنا نفسي حتى لا أعرف حصتي من الحق، فكيف أستطيع أن أعرفه كله؟ وهذا المعنى يظل حاضرًا عبر الرواية في مرافعات الادعاء والدفاع عن المتهم، حيث يقدم كل منهما قصة مقنعة يمكن الاحتجاج بها على براءته وإدانته في الوقت ذاته، ونراها في حديث البطل مع نفسه وهو يبرر لنفسه خيانة زوجته التي يحبها، مما يجعلك تطرح على نفسك السؤال: إن كان العقل الإنساني قادرًا على إثبات  الشيء ونقيضه، فكيف نصل إلى الحقيقة؟

“الشيء الآخر” ليست رواية عادية، وغسان كنفاني لا يمكن أن يكتب رواية تشويق لمجرد التشويق وشد القارئ، بل إنه حين يكتب رواية كهذه فإنه يريد أن يقول أشياء أخرى تحتاج إلى القراءة ما وراء السطور، وتترك القارئ مع أسئلة أكثر مما تعطيه من الإجابات، ولا حتى تشفي غليله بإجابة  واضحة عن السؤال الرئيسي: من قتل ليلى الحايك؟

 

A Brief History of Time – Stephen Hawking

This book was fascinating, the parts I understood, that is. And I must say I admire the effort Hawking put into trying to simplify physics and put it in plain terms for laymen to understand, I’m not sure if he wasn’t so successful at that or that I’ll just have to admit I’ll probably never understand physics, but it was good to try, really. Like a brain exercise. I think if I understood 10% of the book that would be an achievement.

 

How to talk to anyone, anywhere, anytime – Larry King

Larry King obviously knows what he’s talking about. At no point of this book did I feel bored or that he was repeating himself, and for a book about talking and the art of conversing, this is the perfect testimony to its success. I found the book very useful, and the advice it offered was practical and straight forward, although my first thought was that reading a book on how to talk to people is kind of pathetic, but that was an oversimplification. It’s a book on how to hold a conversation and how to connect to people, in social life, in business, in the media, etc. And the biggest takeaway, as Larry himself sums is up at the conclusion of the book, is that talking should not be dealt with as an obligation but rather as a pleasure, an opportunity, which I think we now need more than ever at this time and age where we’re constantly talking even when we’re alone frantically typing on our phones, and when we feel that we’re losing touch with certain people, with whom we have less and less in common, so it’s useful to remember that talking is actually a way to connect with another human being, we just have to be willing to try.

 

وراق الحبخليل صويلح

رواية غريبة، تبدأ باستدراجك وتجعلك تنتظر رواية عن وراق يجمع أجمل ما قيل في الحب والموت والفراق، لتكتشف فيما بعد أنها رحلة مع شخص يحاول كتابة رواية، رحلة عبر ما يجول في خاطره من أفكار وذكريات ومقتطفات من روائيين مشاهير، ليقدم لك بذلك مخطوطه الشخصي عن بعض أجمل ما قيل في الحب والكتابة الروائية. إن كنت كاتبًا فستستمتع بالرواية بشكل استثنائي. هناك حس سخرية ذكي بين السطور، يسخر من كليشيهات الكتابة والصورة النمطية عن الكتّاب والأنا المتضخمة التي قد ترافق عملية الكتابة وما ينتج عنها من أوهام، ثم يتركك لا تميز ما هو حقيقي مما هو خيال في ما قرأت. هناك استعراض لمعارف الكاتب وقراءاته لكن كون الاقتباسات التي أوردها كانت ممتعة وموظفة بشكل جيد جعل ذلك غير مزعج لي شخصيًا  بل كان هو ما أضفى المتعة الحقيقية على الرواية في غياب قصة حقيقية مشوقة

 

Teaching my mother how to give birth

Words kept popping in my head while reading Warsan Shire’s poetic prose. Powerful, poignant, sensual, crude, but all in all mesmerizing. It’s like she reaches her hand out of the pages and touches you, even sinks her fingernails into your flesh. The part I was blown away by the most was where she talked about  the unforgiving journey of refugees and her reflections about home as an immigrant in a new, strange land. I was fit to be tied.

 

ممدوح العدوانحيونة الإنسان

كتاب يتركك تتحسس إنسانيتك وتراجع نفسك كي تحدد بصراحة تامة مع نفسك إلى أي مدى نجح العالم في حيونتك، أو بمعنى آخر إعادتك إلى غرائزك الأساسية التي يُفترض أن يكون هدفك في الحياة الارتقاء عليها. و”العالم” هنا تعني النظام القائم الذي تعيش في ظله ووفقًا لقوانينه المعلنة والمبطنة. الكتاب يطرح أفكارًا مهمة في العلاقات بين أفراد المجتمع وبين الحاكم والمحكوم ويتطرق إلى بعض الظواهر المجتمعية كالعنف والتمييز العنصري في ضوء القمع السياسي والاجتماعي الذي هو الأساس في عملية حيونة -أو تحوين- الإنسان

 

On Writing – Stephen King

This is a book I would recommend for anyone who’s interested in writing and would like to learn the secrets of the trade. It’s unique in the sense that’s it’s not all technical and at the same time it’s not all romantic, flirting with writing and muses and rambling on for passages about the joy, or the misery, of it all. It’s quite realistic, but it can motivate you to write like no other book I have read on writing. Well, at least it worked for me. The first part is autobiographical, dealing with the making of a writer, Stephen King that is, and it makes you think of the events of your life that made you yourself, or are making you, into a writer too. The second part deals with the art of the craft itself, answering frequently asked questions, or the questions he wished he would be asked, about writing, in King’s own casual, flowing language. He makes it all seem so temptingly up for grabs. It’s no rocket science, you don’t need any special permission, if  you have the talent and know the basics you just have to sit down to it, after getting over that initial fear that is. In the end, in King’s words, writing is the water of life, and it’s free, so drink until you fill up.

 

شرفة رجل الثلجإبراهيم نصر الله

 شدتني الرواية في بدايتها، تتابع الأحداث والأسلوب الذي يخبرك بوقوع أحداث أكثر تشويقًا تجعلك تتطلع إليها. لكن قبل منتصف الكتاب بدأت القصة تصبح أبطأ ولم تكن الأحداث على قدر ما وعدت، إلا أنني أعجبت بالأسلوب، أو لنسمها الحيلة الروائية، التي اتبعها إبراهيم نصر الله في هذا الكتاب، حيث روى القصة مرتين، مرة من وجهة نظر راوٍ خارجي ومرة أخرى من وجهة نظر بطل القصة نفسه، مظهرًا ما خفي من حقائق في رواية الراوي الأول، وكيف يجعلك ذلك تفكر في وجود وجوه مختلفة لكل قصة باختلاف زاوية روايتها والعين التي تراها. الرواية سوداوية إلى حد كبير، سحق الإنسان العادي وتحويله إلى آلة أو “ملف” أو أسوأ من ذلك، وحش، ضمن نظام القمع والاستبداد الذي يتغلغل في تفاصيل الحياة اليومية من حيث ندري ولا ندري

To kill a mocking bird – Harper Lee

The book started agonizingly slow, I guess this is the case with classics in general, and it progressed slowly well into the middle of the book. After chapter 15, however, it started to pick up. I think that was the most important part of the book, the court trial proceedings, reflecting on everything wrong with the social and political system of that era in terms of racial inequality. One reason I carried on with the book was that I fell in love with the character. I generally like books narrated from the point of view of children, and I absolutely loved Scout. It’s a painful story of injustice and poetic justice, which sounds so real in every detail.

 

رسائل إلى روائي شابماريو بارغاس يوسا

مجموعة من النصائح العملية غير المتكلفة، تبدو معقدة في بعض الأحيان ومبسطة في أحيان أخرى. الأسلوب جميل والأمثلة التي يستشهد بها الكاتب تغني الكتاب وتقرب الصورة. لا يهدف يوسا فيه إلى تعليم كتابة الروايات فهو يقر في نهاية الكتاب بأنه لا يمكن تعليم الإبداع، وإنما إن كنت ترى في نفسك المقدرة على ذلك فهو يقدم لك بعض الشواخص التي تدلك على الطريق وتساعدك على تطوير صنعتك، فلا تكون الكتابة تداعي أفكار فحسب بل عملًا مدروسًا يستخدم تقنيات الكتابة بشكل واعٍ أولًا ليتحول فيما بعد إلى ممارسة تلقائية، حيث يعود ويؤكد في النهاية أن عليك أن تنسى كل ما قرأته في رسائله والكتابة فقط

 

Birthday Stories – Haruki Murakami

A collection of short stories by 13 different authors put together by Haruki Murakami. I don’t usually go for this kind of books but this one really made me realize what a profound experience reading short stories could be. This condensation of human emotion, going deep inside the minds of different characters for a brief journey in their own world which is way too far from yours yet still relatable. And the theme of the book is something that would attract anyone’s attention: Birthdays. Everyone’s got one, and everyone views it in their own way, so it was nice to see from the beginning how Murakami compiled these stories because he wanted to demonstrate how to some people birthdays aren’t necessarily joyous occasions, they could be plain miserable, or a time for some introspective reflection, and he wanted to focus on what birthdays mean to writers who don’t take things at face value and are always looking for a deeper meaning and purpose behind things.

 

النبطييوسف زيدان

أفضل ما قرأت ليوسف زيدان حتى الآن. اللغة ساحرة والوصف شدني بشكل غريب، والشخصيات تبدو حقيقية لدرجة أنها تتقمصك وتحل فيك، حتى أنني وأنا أقرأ “مارية” تصف معاناتها في رحلتها الطويلة من مصر إلى صحراء العرب شعرت بأنني أجلس مكانها فوق الحمار وأشعر بآلامها. طبعًا، كعادة يوسف زيدان، الرواية والأحداث والشخصيات المتخيلة هي طريقة لسرد أحداث تاريخية من منظوره الخاص، وهو أسلوب ذكي حيث أنه لا يمكن محاكمته على الدقة التاريخية كونه يكتب رواية لا كتاب تاريخ، ولذلك فإنها تُقرأ كرواية ذات إشارات تاريخية.

 

Beloved – Tony Morrison

Fierce, poignant and aggressive. The genius of it lies in part in the way Morrison chose to present the subject of slavery, or more like to put it out there, shove it right in the face of the world. It’s ugly, disturbing, and dehumanizing, and there’s no way to make it normal, no matter how good or sympathetic the masters are. And it focuses on the softest spot of all human relationships: Motherhood. In the core of the story there’s a woman who was deprived of the right of being a daughter and then when she gets to be a mother she finds out that, as a slave, not even her children belonged to her, so she wasn’t even free to love them, and she puts it in a line that sums up the focal point of this story: “If not free, a mother’s love is a killer.” But of course that’s not the only story in the book. It’s full of scenes and tales of savagery practiced by humans against humans, and many of the stories in there are unfinished, we simply don’t know what happened to several characters, just like the millions of untold stories of those who lost their lives and dignity to slavery, and while you could speculate as to whether “Beloved” is a ghost or not, you can’t help but see it as the ghost of all those wronged souls coming back to demand justice. I cannot begin to imagine the state Morrison was in while she was writing this book, and I can imagine the heavy toll it must have taken on her. Still, the book ends on a somewhat positive note, for while acknowledging the past will always be there, it makes a case for pressing on and not dwelling on the trauma, and it’s summed up in a quote towards the end of the book when Paul D tells Sethe: “Me and you, we got more yesterday than anybody. We need some kind of tomorrow.”

 

باولا – قصص لغير الناطقين بها – عبد الله الزيود

أجمل ما في هذا الكتاب هو الجزء الأول فيه، قصص قصيرة جدًا، مشاهد عن ومن حياة أشخاص مختلفين من أماكن مختلفة تنجح في أن تصدمك وتجعلك تتوقف للتفكير في كل مرة. قد لا يكون حكمي على بقية الأجزاء موضوعيًا لأنني كنت أرغب بالمزيد من هذه القصص، فيما أخذ الكتاب فيما بعد طابعًا أكثر شخصية يتعلق بالكاتب وحوارات بينه وبين امرأة يعرفها تُدعى آنا، ووجدت فيه بعض الاستعراض المعرفي، لكن كانت هناك عبارات وأفكار استوقفتني أيضًا، وإن لم أستطع الاندماج والتورط فيها  كما حدث مع القصص القصيرة في البداية.

 

مغالطات لغوية- الطريق الثالث إلى فصحى جديدة

بالنسبة إلى المحافظين من دعاة الحفاظ على اللغة العربية، قد يُعتبر هذا الكتاب بمثابة الاجتراء على المقدس. في هذا الكتاب، ينزل الدكتور عادل مصطفى العربية من برجها العاجي، ويخرجها من قدس أقداسها المحرم على العامة والذي يحتكره النحويون والمختصون منذ قرون، بدءًا من التساؤل حول الطريقة التي نشأت بها، وكيفية جمعها ما يُعتبر صحيحًا وفصيحًا وما هو عامي مبتذل غير مقبول، بل ويشكك في النحاة أنفسهم الذين قاموا بجمع الروايات اللغوية وتقديمها على أنها العربية السليمة التي نطق بها العرب. بهذا، يفتح الكتاب المجال لعقل القارئ للتساؤل والشك، ويبعده عن نطاق المحرمات، فالعربية لغة كسائر اللغات، لم تنزل من السماء فتكون معصومة من التغير والتبدل وإنما نشأت اصطلاحيًا بما تعارف عليه الناس، وعليه فهي خاضعة للتغير مع اختلاف الأزمنة والأمكنة. كما يتطرق الكاتب إلى علاقة اللغة بالفلسفة، وكيف أثر افتتان العرب بالمنطق الأرسطوي إلى تجميد اللغة وتأخرها عن مواكبة العصر. ثم يتطرق إلى مواضيع أكثر تخصصًا تتعلق بالمنطق اللغوي، ويسهب في تبيان أشكال التغير اللغوي مع أمثلة وافية تدعم حجته التي يقوم عليها الكتاب وهي أن اللغة كيان حي دائم التجدد والتطور، مما يجعل لها معاييرها الخاصة بها من حيث الصواب والخطأ فيها. ويفرد الكتاب فصلًا كاملًا للتعريب، ويشدد على أهمية تعريب العلم وكونه وسيلة لا بد منها لإحياء اللغة وتجديدها وإعادتها إلى مكانتها السابقة التي أثبتت جدارتها بها قبل قرون حين كانت العربية لغة العلم والأدب. من هنا يخلص الدكتور عادل مصطفى إلى استنتاج مهم، وهو أن العربية ليست عاجزة، فلا يمكن للغة أن تكون عاجزة أو قاصرة إلا إن كان المتكلمون بها عاجزين عن استخدامها، فاللغة في النهاية هي ما يحملونه في عقولهم من فكر ومعارف. بل إن للعربية مزايا ليست لغيرها من اللغات السائدة الآن والتي تعتبر لغات علمية عالمية، وهو إذ يقر بصعوبة العربية إلا أنه يعزو تلك الصعوبة إلى ثراء اللغة العربية، فتكون الصعوبة ثمنًا زهيدًا مقابل المزايا التعبيرية والبيانية والموسيقية الناتجة عنه. ولا يكتفي الكاتب بطرح المشكلة بل يقترح حلولًا للإصلاح اللغوي، إصلاح يوفق بين الفصحى والعامية المتنافرتين منذ قرون، لا بتذويب الفصحى في العامية بشكل يؤدي إلى اندثارها وتحولها إلى لغة مقتصرة على رجال الدين والأكاديميين فقط  – كما يحذر أنصار المذهب المحافظ في اللغة- بل بتقريب العامية من الفصحى وتقريب الفصحى من العامية بحيث تنتجان معًا فصحى ثالثة هي اللغة التي نفكر فيها ونتحدث بها ونتعلم بها، لحل مشكلة الازدواجية اللغوية التي جعلت الفصحى لغة غريبة مقتصرة على الكتب، بل ومحط سخرية من أبنائها في بعض الأحيان. الكتاب مرجع مهم وقراءة ممتعة لأي شخص مهتم بقضايا اللغة بشكل عام، وباللغة العربية بشكل خاص.

 

Endless Night – Agatha Christie

I like to indulge in a mystery novel from time to time, and I find Agatha Christie’s books a good pastime, short, quick, thrilling reads. Sadly though, this book didn’t do the trick. It didn’t satisfy my itch for a thrill. I kept waiting for it to get better until the last page, but it was quite disappointing. Usually with Christie’s books every character has a significant role that might not be exposed until the end, she never fails to wow you, which is why I couldn’t help but feel that some of the characters were badly woven-in decoys, or sort of Checkov’s guns. The plot was classic and predictable, which ironically made it unpredictable because after reading enough of Agatha’s books you learn to rule out the obvious, but perhaps she did that on purpose, which I must say was well-played. I think the saving grace of this book was the first-person narrative, which made the final discovery shocking near the end of the book.

 

Into the Water – Paula Hawkins

I usually go for thrillers as a pastime, especially after reading a heavy book. But I really enjoyed reading this book, it wasn’t just a fun, quick thrill, I enjoyed the details and was in no hurry to find out the solution to the mystery. It built up slowly and simmered down over low heat, allowing me to enjoy the interactions between the characters and the struggles within themselves. I have to admit I felt a bit bored towards the end, but the ending made up for that.

 

كرز – نرمينة الرفاعي

خفيفة وثقيلة في آن، قريبة من القلب وفيها الكثير مما يثير الحنين إلى الأماكن والأزمنة. المبالغة في استخدام التشبيهات شفع لها الابتكار والجمالية فيها. نهاية الرواية تترك فيك فضولًا لمعرفة المزيد، وتعطيك مجالًا لرسم السيناريو الذي تريد.

 

خديجة وسوسن – رضوى عاشور

هذا الكتاب يمثل ما يجعل رضوى عاشور قريبة من قلوب الكثيرين. إنها بكل بساطة قصة، تسير بسلاسة على لسان شخصيتين متشابهتين لكن متنافرتين، اختارت كل منهما مسار حياتها في عمر مبكر ولم تحد عنه. تروي كل واحدة الأحداث من منظورها تاركة الكثير من الأبواب المفتوحة التي لا تعطيك جوابًا واضحًا ومحددًا عما يدور في ذهن الشخصية أو دوافعها، وإنما تترك المجال لك لوضع فرضياتك الخاصة، كأنك تتعامل  مع شخصيات حقيقية لا يمكنك قراءة ما يدور في أذهانها وإنما عليك الاكتفاء بالملاحظة والتحليل والتخمين. حكاية جميلة آسرة وحزينة من أولها إلى آخرها، حتى في لحظات الفرح التي تملأ صفحاتها، وتثير أسئلة كثيرة حول تكون شخصية الفرد وأفكاره وتوجهاته وعلاقتها بالبيئة المحيطة وأثر العائلة فيها سواء كان موروثًا أم مكتسبًا.

 

Origin – Dan Brown

I always look forward to reading Dan Brown’s books, putting up with the pretentious, pedantic language for the sake of the fast-paced, rapidly escalating thriller. This book however had all the tiresome garnish with little to make up for it. It was so poor in puzzles that he had to resort to the Fedex logo as an example of hidden codes. – Although that could’ve been something like product placement in movies, I don’t know-. It seemed to me that Dan Brown got sick of milking The Da Vinci Code on his book covers all these years that he wanted to write something more controversial, something that would create more buzz, and what better way than being offensive to everyone: Christians, Muslims, Jews, Spanish Royals, the lot. Apparently though it seems that people aren’t as easily offended as they were back in 2002. However, I have to make a confession. I always say Dan Brown’s books are literally junk food that offer no real value, but I have to say Dan Brown does kick around some interesting ideas that can get you thinking, in addition to providing some interesting historical and scientific trivia and even important unknown facts, although you should be careful taking his word for it as his research could be lacking at times. The book was disappointing, compared to his other books, but I can’t say I didn’t enjoy it at all. I don’t care much for technology and modern art, but being a science fanatic there was surely something to keep me hooked until the end.

 

موسم الهجرة إلى الشمال – الطيب صالح

رواية كثيفة، غنية، مجهدة -على قصرها- بالمعنى الإيجابي للكلمة. تجهدك كقارئ وأنت تتبع المصائر المأساوية لشخصياتها وتحاول تحديد موقعها ضمن الصورة الكبيرة التي اجتهد النقاد في تشريحها وتحليل أبعادها الأيديولوجية منذ صدور الرواية قبل أكثر من خمسين عام. من جهة، تتعاطى الرواية مع علاقة الشرق والغرب بمنظور ثلاثي الأبعاد، لا يقتصر على رؤيتها كشر مطلق أو خير مطلق، ممثلة ذلك في الشخصية الرئيسية مصطفى سعيد، الضائع بين الحب والحقد، وبين الشمال والجنوب، كمن يقطع النهر بين ضفتين فلا هو يستطيع المتابعة ولا به قوة للعودة. ولعل هذا هو الجانب الذي احتفى به القراء والنقاد وأعطى الرواية شهرتها ومكانتها كإحدى أهم الروايات العربية في القرن العشرين، حتى أن من يسمع بها يتفاجأ لدى قراءتها بالجانب الآخر الذي تتناوله وهو الحياة في الريف السوداني بتفاصيل دقيقة نابضة بالحياة. في رأيي، أعتقد أن الشخصية التي ظُلمت في القصة حيث طغت عليها شخصية مصطفى سعيد هي شخصية الراوي نفسه، هذا المجهول الذي بدأ الرواية بصوت وأنهاها بصوت مختلف تمامًا، كأنما تماهت شخصيته مع شخصية مصطفى سعيد وذابت فيها حتى أنني فكرت في كونهما شخصًا واحدًا، بشكل ما. رواية غريبة ذات لغة ساحرة تطرح أسئلة كثيرة، لكن السؤال الأقل أهمية والذي عليك تجنبه هو: ماذا حدث حقًا لمصطفى سعيد؟

 

زواج المتعة – الطاهر بنجلون

لا أعرف لماذا اختار الكاتب هذا الاسم للرواية، ربما كوسيلة لجذب القارئ أكثر من أي شيء آخر. صحيح أن القصة تبدأ بزواج متعة بين مغربي وإفريقية ينتج منه أبناء يلعبون دورًا محوريًا في الرواية، لكن موضوع الرواية الأساسي من أولها إلى آخرها هو العنصرية. تبدأ أحداث الرواية من منتصف القرن العشرين وتمتد إلى أوائل الألفينات في مدن مغربية مختلفة وأجزاء من إفريقيا، لكنني استغرقت وقتًا حتى استوعبت السياق الزمني للرواية، فمن الصعب التصديق أن هذه العقلية والممارسات العنصرية تحدث في الزمن المعاصر. الرواية سريعة، فيها مقاطع تبدو كتقارير تاريخية أو آراء ومواعظ شخصية من الكاتب -أو ربما المترجم- كما كانت هناك بعض المشاكل في الترجمة. ليست الأفضل فنيًا لكنها زاخرة بالأفكار والمواقف التي تستدعي التأمل. تستحق القراءة.

 

 

Advertisements

2 responses

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s